يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ : ۱۸ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ، در این قسمت از اخبار کوتاه سینما ،به سرعت خبرهای مهم این حوزه را مرور می کنیم ؛ 

۷ داور بخش مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» مشخص شدند

ارد زند، لقمان خالدی، جواد رمضان‌نژاد، محمد داودی، محمدرضا فرزاد، سعید رشتیان و نفیسه مرشدزاده ۷ داور بخش مسابقه ملی پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» هستند.

اخبار کوتاه سینما | از آخرین مصوبات شورای صنفی نمایش تا درخواست جمعی از سینماگران از معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی

ارد زند متولد ۱۳۲۸ تهران و دانش‌آموخته سینما از دانشکده هنرهای زیبا است. وی تجربه ریاست هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران را داشته و ساخت مستندهای جویباره، جازموریان، صید میگو، راه نو، یک روز عادی، راویان، جزیره قشم، خوزستان، همدان، گنجینه، مدرسه در دست بچه‌ها، شاه عبدالعظیم، کاخ گلستان، زبان ایلامی و من، گِل نبشته، روایتی از مشروطه، قند تلخ، خواب و بیدار، خان آقا، همراه شمس، ساعتساز را در کارنامه کاری خود دارد.

لقمان خالدی متولد ۱۳۵۷ کرمانشاه در رشته تدوین تحصیل کرده و ساخت مستندهای و من مسافرم، مشترک مورد نظر، ما همه به چای عادت داریم، کمی بالاتر، غذای بیرون، نساء، فصل هرس، شیب تند را در کارنامه کاری دارد. وی برنده تندیس بهترین کارگردانی نهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برای مستند فصل هرس، تندیس بهترین مستند بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برای فیلم مستند مشترک موردنظر و تندیس بهترین مستند از بیست و دومین دوره فستیوال فید مارسی برای فیلم کمی بالاتر شده است.

جواد رمضان‌نژاد متولد ۱۳۵۶ تهران و دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات اجتماعی است. وی تجربه مدیریت شبکه پنج، مدیریت شبکه افق، ریاست مرکز سیما فیلم و مدیریت گروه مستند شبکه چهار را در کارنامه دارد. مجموعه مستند «ایرانگرد» در دوران مدیریت او طراحی و ساخته شد.

محمد داودی سال ۱۳۳۷ در تهران متولد شده و در مدرسه عالی تلویزیون و سینما تحصیل کرده است. او فیلمبرداری فیلمهای خبری و جنگی (۵۹ـ۶۷)، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و فیلمبرداری شانزده فیلم مستند و مستند گزارشی، تهیه فیلم مستند سینمایی، فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی باران، رنگ خدا، زمستان است، تولد یک پروانه را انجام داده و در دهه ۷۰ به مدت ۵ سال مدیریت واحد فیلمبرداری صدا و سیما را برعهده داشته است. او برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از جشنواره فیلم فجر(۱۳۷۶) برای فیلم تولد یک پروانه، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری از جشنواره فیلم فجر (۱۳۸۴) برای فیلم زمستان است، شده است.

محمدرضا فرزاد در سال ۱۳۵۷ در تهران متولد شد و در رشته کارشناسی ارشد تئاتر در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران  تحصیل کرد. او شاعر، مترجم و فیلمنامه‌نویس است. گم و گور، فالگوش، مرغانه، عروسی: یک فیلم، as I lay dyin از جمله آثار اوست. فرزاد عضو هیأت داوران در چند فستیوال بین‌المللی فیلم چون جشنواره‌های مستند کپنهاگ، جیهلاوا، پلزن، داکوباکو، جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ- بوده و فیلم‌های او در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مختلفی نظیر جشنواره فیلم برلین، جشنواره فیلم تسالونیکی، بخش رقابتی استادان آینده جشنواره فیلم مستند لایپزیگ و... به نمایش درآمده و موفق به دریافت جوایزی شده است.

سعید رشتیان متولد تهران و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد از دانشگاه شیراز است. او تهیه‌کننده مستندهای متعددی از جمله آینه فرهنگ ۱و۲ شامل ۳۰ اثر مستند، ما هم در جنگ بودیم، تصویرسازان انقلاب، گفتگو با انقلاب، تهران من، هزاردستان امیر جاهد، محمد بهمن بیگی، آخرین راه بوده و به عنوان رئیس هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان مستند فعالیت داشته است.

نفیسه مرشدزاده متولد ۱۳۵۰ تهران و دانش آموخته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف است. او تجربه برگزاری کارگاه  ایده‌پردازی برای فیلمنامه و کارگاه داستان پی‌رنگ‌پردازان و کارگاه تولید داستان برای مجلات همشهری را دارد و دبیر بخش داستان «سروش جوان» و «همشهری جوان» بوده، مدیریت کارگاه داستان گروه مجلات همشهری را برعهده داشته و از خرداد ۱۳۸۹ تا آذرماه ۱۳۹۲ سردبیر ماهنامه‌ همشهری داستان بوده است.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ آذرماه شروع شده و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد.

از آخرین مصوبات شورای صنفی نمایش چه خبر؟

جلسه شورای صنفی نمایش امروز ۲۱ آذرماه با حضور اعضا برگزار شد که در پی آن مقرر شد فیلم سینمایی «بی‌همه چیز» ساخته محسن قرایی، «اتومبیل» ساخته علی میری رامشه و «گربه سیاه» ساخته کریم محمد امینی از چهارشنبه ۲۴ آذرماه روی پرده بیایند.

اخبار کوتاه سینما | از آخرین مصوبات شورای صنفی نمایش تا درخواست جمعی از سینماگران از معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی

در این جلسه همچنین مصوب شد فیلم سینمایی «چپ، راست» ساخته حامد محمدی از اول دی ماه و فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده از ۲۳ بهمن ماه به نمایش دربیایند.

از دیگر نکاتی که در جلسه شورای صنفی نمایش مطرح شد این بود که به فیلم‌ها طبق آیین نامه اکران سالن اختصاص داده شود.

همچنین از انجمن سینماداران و حوزه هنری خواسته شد که برای رعایت عدالت توزیع در بین فیلم‌های در حال اکران، مساعدت کنند.

درخواست جمعی از سینماگران از معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی

جمعی از سینماگران در دیداری صمیمانه با سردار حاجیان معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی، خواستار تسهیل در فرآیند ساخت فیلم‌های پلیسی شدند.

 جلسه هم‌اندیشی سینماگران با سردار مهدی حاجیان معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی کل انتظامی و مجتبی رشوند مدیرعامل موسسه ناجی هنر امروز یکشنبه ۲۱ آذرماه به میزبانی موسسه ناجی هنر در سالن فجر ستاد کل انتظامی برگزار شد.

اخبار کوتاه سینما | از آخرین مصوبات شورای صنفی نمایش تا درخواست جمعی از سینماگران از معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی

غلامرضا موسوی، کامران حجازی، سید ضیا هاشمی، امیر حسین شریفی، سید جمال ساداتیان، مجتبی متولی، محمد مهدی عسگر پور، محمد یمینی، جهانگیر کوثری، سعید خانی، مهدی فرجی، محمود دینی، سید مسعود اطیابی، سامان سالور، مهدی صباغ‌زاده، سعید الهی، مرتضی شایسته، ابراهیم اصغری، محمد حسین فرح بخش، سلیمان علی محمد، حبیب اسماعیلی، علیرضا سبط احمدی، سید احمد میرعلایی، کامران ملکی، علی قائم مقامی، حسن مصطفوی، دانش اقباشاوی، مهدی بدرلو، مهرداد فرید، جلیل شعبانی، آزیتا موگویی، یوسف محمدزاده، روح‌اله برادری، محمد احمدی و سعید ابوطالب از سینماگران حاضر در این دیدار بودند.

در این مراسم سینماگران درگفتگویی صمیمانه با سردار حاجیان خواستار تسهیل موانع و همکاری سازنده برای تولید فیلم‌های مرتبط با موضوعات پلیسی شدند که در این زمینه تصمیمات سازنده و موثری اتخاذ و قرار بر برگزاری این جلسه به صورت فصلی شد.

سید غلامرضا موسوی، سید ضیا هاشمی، محمد مهدی عسگرپور، محمد حسین فرح بخش، سید جمال ساداتیان، مهدی فرجی، امیر حسین شریفی، جهانگیر کوثری، مهرداد فرید، کامران ملکی، سعید خانی، مجتبی متولی، محمد احمدی، دانش اقباشاوی، مسعود اطیابی، آزیتا موگویی، سعید ابوطالب، ابراهیم اصغری، روح اله برادری، سید امیر پروین حسینی و سعید الهی در این دیدار به طرح دیدگاه‌های خود درباره مسائل پیش روی سینمای ایران پرداختند.

برگزیدگان سی و چهارمین دوره جوایز فیلم اروپا چه کسانی هستند؟

سی و چهارمین دوره جوایز فیلم اروپا با معرفی برگزیدگان در شاخه‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به نقل از ددلاین، «کجا میروی آیدا؟» ساخته «جاسمیلا زبانیچ» موفق به کسب سه جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و بهترین زن (یاسنا دوریچیچ) از سی و چهارمین دوره جوایز فیلم اروپا شد تا برنده بزرگ این رویداد سینمایی نام بگیرد. 

«کجا می‌روی آیدا؟» که سال گذشته به عنوان نماینده سینمای بوسنی و هرزگوین در نود سومین دوره جوایز سینمایی اسکار به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم بین‌المللی راه یافته بود روایتگر داستان مبارزه ی زن برای نجات خانواده‌اش در بحبوحه رویدادهای واقعی مربوط به نسل کسی بوسنیایی‌ها در سال ۱۹۹۵ و در صربستان است. 

اخبار کوتاه سینما | از آخرین مصوبات شورای صنفی نمایش تا درخواست جمعی از سینماگران از معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی

فیلم «پدر» ساخته «فلورین زلر» نیز علاوه بر کسب جایزه بهترین فیلمنامه (فلورین زلر و کریستوفر همپتون)، جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز فیلم اروپا  ۲۰۲۱ را برای «آنتونی هاپکینز» به ارمغان آورد. 

فیلم برنده نخل طلای کن «تیتان» ساخته «جولیا دوکورنو»، «دست خدا» ساخته «پائولو سورنتینو» و «کوپه شماره ۶» به کارگردانی «یوهو کلاسمانن» که به ترتیب نماینده رسمی کشورهای فرانسه، ایتالیا و فنلاند در اسکار ۲۰۲۲ هستند موفق به کسب هیچ جایزه‌ای از جوایز فیلم اروپای امسال نشدند. 

در سایر بخش‌ها، «فرار» ساخته «جوناس پوهر راسمونن» برنده بهترین مستند شد و فیلم «زن جوان خوش آتیه» به کارگردانی «امرالد فنل» هم برنده جایزه فیپرشی (دیسکاوری) شد. 

رونمایی از پوستر هفتاد و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

«ماریت ریسنبیک» مدیر اجرایی جشنواره فیلم برلین اعلام کرد پوستر امسال جشنواره حس کنجکاوی و روحیه خوب را بر می انگیزد و بیننده را تهییج می‌کند و بی‌صبرانه در انتظار استفاده از این پوستر برای جشن گرفتن سینما در کنار مخاطبان هستیم.

پوستر امسال جشنواره برلین را باری دیگر «کلودیا شرامکه» هنرمند اهل شهر برلین طراحی کرده است. 

با شناسایی نوع «امیکرون» ویروس کرونا در بخش‌هایی از نقاط جهان، شماری از منابع خبری از احتمال مورد بررسی قرار گرفتن برنامه‌های جدید برای تغییر برگزاری جشنواره فیلم برلین که قرار است در ماه فوریه به صورت فیزیکی برگزار شود خبر دادند، با این وجود به نظر می‌رسد مسوولان برگزاری این رویداد سینمایی مصمم به برگزاری جشنواره به صورت حضوری و طبق تاریخ اصلی هستند. 

اخبار کوتاه سینما | از آخرین مصوبات شورای صنفی نمایش تا درخواست جمعی از سینماگران از معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی

جشنواره برلین در سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع نوع دلتای ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

هفتاد و دومین جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۱۰ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ (۲۱ بهمن تا اول اسفند) در کشور آلمان برگزار می‌شود. 

بودجه حوزه  قرهنگ و هنر در سال 1401 چقدر است؟

بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال ۱۴۰۱ در حالی بیش از پنج‌هزار و ۳۸ میلیارد تومان براورد شده که از ردیف‌های تفکیک‌شده‌ی دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در لایجه بودجه خبری نیست.

 لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با سقف کلی ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به امسال حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

اخبار کوتاه سینما | از آخرین مصوبات شورای صنفی نمایش تا درخواست جمعی از سینماگران از معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی

در حوره فرهنگ و هنر هم افزایش بودجه وجود دارد اما برخلاف چند سال قبل جزئیاتی از بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر نشده است.

البته یک ویژگی قابل توجه لایحه بودجه ۱۴۰۱ این است که دستگاه‌های اجرایی مجازند تا دو درصد  از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرانی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند. همچنین تاکید شده است که آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد. 

در خلاصه بودجه سال ۱۴۰۱، برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج‌هزار و ۳۸ میلیارد تومان برآرود شده است.

برای فصل فرهنگ و هنر اشاره شده که عملکرد سال ۱۳۹۹، هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۰، بیش از دو هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان مصوب شده بود و حالا برای سال ۱۴۰۱ ، بالغ بر سه هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان براورد شده است.

در جدول خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی برای حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران (صندوق هنر) 327 میلیارد و 600 میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

 برای حمایت و گسترش سینمای ملی هم 336 میلیارد و 908 میلیون تومان براورد شده است. 

همچنین برای حمایت از توسعه هنر 237 میلیارد تومان براورد شده است. ( منبع ایسنا ) 

زندگی  دختر بچه ای به نام «گندم» سوژه مریم ابراهیم وند شد !

مریم ابراهیم وند در کار جدید خود به دنبال یک سوژه اجتماعی مهم رفته تا بخشی از آن را به تصویر بکشد.

 فیلم بلند مستند  «گندم» به کارگردانی  و تهیه کنندگی مریم ابراهیم‌وند مدتی است کلید خورده و مراحل فیلمبرداری را در دماوند و روستای «وادان» پشت سر می گذارد. 

اخبار کوتاه سینما | از آخرین مصوبات شورای صنفی نمایش تا درخواست جمعی از سینماگران از معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی

این فیلم مستند به زندگی  دختر بچه ای به نام «گندم» می پردازد که در زندان زنان استان تهران  به دنیا آمده است!

مدت این  فیلم ۹۰ دقیقه است و براساس طرحی از «مریم ابراهیم وند» به مرحله تولید رسیده است که مشکلات مادران زندانی را نیز به تصویر می کشد.

سایر عوامل فیلم

کارگردان و تهیه کننده:مریم ابراهیم وند،  نویسنده: فرانک آرتا بر اساس طرحی از مریم ابراهیم وند، فیلمبردار و تدوین گر: فهیم عزیزی 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳